W tym roku zmieniają się zasady wydawania paszportów. Wnioski papierowe zastąpione zostaną wnioskami online podpisywanymi cyfrowo.
Obecną Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych zastąpi powołany do życia Rejestr Dokumentów Paszportowych. Będzie jednym z komponentów Systemu Rejestrów Państwowych. Zmiany będą wprowadzane sukcesywnie przez cały 2022 rok.
Drogą elektroniczną otrzymamy powiadomienia o zmianach statusu paszportu
Ponadto w ramach e-usługi będzie możliwość sprawdzenia daty ważności paszportu, możliwość zgłoszenia utraty dokumentu, skutkująca automatycznym jego unieważnieniem Drogą elektroniczną otrzymamy powiadomienia o zmianach statusu paszportu, np. zbliżającym się terminie utraty ważności. Rodzice będą mogli też złożyć wniosek o wydanie paszportu dla dziecka poniżej 12. roku życia. Natomiast dzieci 12 lat i powyżej dostana paszporty ważne przez 10 lat.
Wejdzie w życie 27 marca 2022 roku
Zasadnicza część ustawy o paszportach wejdzie w życie 27 marca 2022 roku. Przepisy dotyczące uruchomienia usługi elektronicznej umożliwiającej wnioskowanie o paszport lub paszport tymczasowy dla osób do 12 lat wejdą w życie 30 września 2022 roku. Natomiast przepisy dotyczące wydawania przez wojewodów i konsulów paszportów tymczasowych w okresie bezpośrednio poprzedzającym wdrożenie Rejestru Dokumentów Paszportowych – 21 marca 2022 roku.
Dokumenty paszportowe wydane przed dniem 27 marca 2022 roku zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych.