Trudno wyobrazić sobie codzienne życie bez sprawnego i szybkiego internetu. To dzięki korzystaniu z sieci można szybko zrobić zakupy, pracować zdalnie z ludźmi z całego świata, wykonywać szybko i prosto przelewy oraz inne operacje w bankowości elektronicznej, a także grać z przyjaciółmi online. Wszystkie te aktywności zostają mocno ograniczone, gdy pojawia się problem ze słabym łączem. Zawieszające się strony internetowe czy przerywane połączenia na kamerce to problemy, obok których trudno przejść obojętnie. Jaka może być przyczyna? Wymieńmy te, które występują najczęściej.
Niekorzystna umowa z operatorem
To od dostawcy internetu – jego zasięgu i infrastruktury, zależy jakość sygnału który dociera do Twojego domu lub biura. W zależności od warunków umowy, można liczyć na określoną szybkość internetu i limit danych do wykorzystania w pakiecie. Możliwe, że aktualne warunki nie są dopasowane do aktualnych potrzeb – zwłaszcza, jeśli umowę podpisywałeś wiele lat temu.
Niewłaściwe umiejscowienia routera
Czasem powolne działanie internetu nie jest jednak winą dostawcy, tylko użytkownika. Jeśli router Wi-Fi zostanie umieszczony w niewłaściwym miejscu, jakość sygnału będzie zbyt słaba, by można było sprawnie korzystać z sieci w każdym pomieszczeniu. To częsty problem w dużych domach i biurach. Jeśli router jest położony za daleko, zbyt nisko lub sygnał jest zakłócany przez różne naturalne bariery (na przykład grube ściany) – trzeba interweniować. Rozwiązaniem może być przestawienie urządzenia w inne miejsce albo zastosowane sprzętu do wzmocnienia sygnału – wzmacniaczy sygnału i punktów dostępowych. Czasami skutecznym rozwiązaniem jest także wymiana routera na lepszy model z mocniejszymi antenami.
Zbyt dużo urządzeń podłączonych do sieci
Dziś z internetu korzysta się nie tylko na komputerze. Z siecią Wi-Fi łączą się także smartfony, drukarki, tablety, smart TV, konsole do gier, a nawet urządzenia AGD. Zbyt duża liczba urządzeń może zagrozić przepustowości sieci. Dlatego warto sprawdzić, które urządzenia są aktualnie podłączone i czy na pewno jest to potrzebne. Czasami połączenie inicjowane jest automatycznie (gdy domowa sieć Wi-Fi jest zapamiętana). Jeśli nie ma konieczności, aby każdy sprzęt był podłączony do Wi-Fi non stop, można zmienić konfigurację.
Niewłaściwe kable sieciowe
W przypadku sieci lokalnej, w której poszczególne elementy połączone są za pomocą przewodów, problemem może być także jakość kabli. Chociaż w większości przypadków zastosowanie tańszych kabli UTP raczej się sprawdza, czasami konieczne jest zastosowanie nieco bardziej kosztownych przewodów z ekranowaniem czyli kabli STP.
Co jeszcze może wpływać na słabe działanie internetu?
Jeśli żadna z podanych powyżej przyczyn nie występuje, warto poszukać potencjalnych problemów także gdzie indziej. Nieraz zdarzają się sytuacje, w których mimo dobrej jakości sygnału i infrastruktury sieciowej, wciąż strony ładują się wolno. Wtedy należy przyjrzeć się swojemu komputerowi. Długie ładowanie stron i aplikacji może wynikać z niewystarczającej pamięci. Być może komputer przetwarza zbyt dużo zadań i dla tego nie radzi sobie ze złożonymi poleceniami? Jeśli podejrzewasz, że mogła wystąpić taka sytuacja, usuń niepotrzebne piliki z pamięci podręcznej, pozbądź się dokumentów z folderu „Pobrane” oraz niepotrzebnych ikonek i skrótów na pulpicie i na pasku zadań. Rozważ także zmianę przeglądarki internetowej oraz aktualizację karty sieciowej.
Jak widać, lista potencjalnych powodów sprawiających, że internet zwalnia jest dość długa. Warto samodzielnie sprawdzić wszystkie możliwości, zanim zadzwonisz po technika.
Zobacz kable sieciowe w sklepie MediaMarkt i przeczytaj szczegółowo ich specyfikację!