Dopełnianie formalności związanych z podatkiem od nieruchomości nie zawsze jest łatwe. Wszystko przez dość nieoczywiste pola formularza IN-1. Jak wypełnić tę informację? W jakim terminie i do jakiego urzędu ją przekazać, by uniknąć konsekwencji za spóźnienie z dopełnieniem obowiązków?
Formularz IN-1 – jak wypełnić i w jaki sposób wysłać do urzędu?
Druk informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1 znajdziesz na stronie podatki.gov.pl, w serwisie Przyjazne Deklaracje, na stronie urzędu gminy, a gdy potrzebujesz gotowy, wydrukowany formularz – w swoim urzędzie. Ale uwaga! Jeśli planujesz pobrać fizyczny druk i załatwić sprawę na miejscu, będą ci potrzebne dane nieruchomości, m.in. numer księgi wieczystej, nr obrębu i działki, powierzchnia w m2 itp.
Przy przygotowywaniu dokumentu możesz skorzystać z IN-1 wzór wypełnienia lub zamiast papierowego formularza posłużyć się Kalkulatorem Przyjaznych Deklaracji. To prosty i wygodny kreator, który przeprowadza użytkownika przez proces generowania informacji IN-1 za pomocą pytań i odpowiedzi oraz kafelków do wyboru. W taki sposób otrzymasz dokument gotowy do wydruku lub wysyłki elektronicznej.
Instrukcja wypełnienia IN-1
Jeśli wolisz tradycyjny formularz, postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami:
Pole 1. Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą lub jesteś podatnikiem VAT, podaj swój numer NIP. W pozostałych przypadkach wpisz swój PESEL.
Sekcja A. Określ miejsce i cel składania deklaracji. Organem podatkowym jest urząd gminy właściwy według położenia nieruchomości. Okres, do którego informacja obowiązuje, zaczyna się w miesiącu następującym po miesiącu, w którym grunt, budynek czy mieszkanie zostały nabyte/przyjęte w posiadanie. Jeśli IN-1 dotyczy zakończenia budowy, wskaż pierwszy miesiąc roku następującego po roku, w którym budowa została zakończono lub rozpoczęto użytkowanie domu przed ukończeniem.
Sekcja B. Zaznacz, czy jesteś właścicielem (ew. użytkownikiem wieczystym, posiadaczem) czy współwłaścicielem nieruchomości.
Sekcja C. Podaj swoje dane identyfikacyjne i adresowe.
Sekcja D. Uzupełnij wymagane pola danymi dotyczącymi gruntów, budynków lub ich części bądź budowli. Konieczne będzie wskazanie powierzchni lub powierzchni użytkowej budynków. Pamiętaj o podziale powierzchni budynków zgodnie z wysokościami kondygnacji. To ważne, ponieważ wpływa na wymiar podatku.
Sekcja E. Podaj liczbę dołączanych załączników.
Sekcja F. Podanie dodatkowych danych kontaktowych nie jest wymagane, ale może ułatwić ewentualną komunikację z urzędem.
Sekcja G. Jeśli składasz formularz IN-1 w formie papierowej, podpisz dokument własnoręcznie. To samo dotyczy ewentualnych współwłaścicieli nieruchomości.
Załączniki do formularza IN-1 – jak wypełnić?
Obowiązują trzy załączniki do informacji IN-1. Jak wypełnić każdy z nich? Załącznik ZIN-1 złóż dla nieruchomości podlegających opodatkowaniu. Jeśli grunt czy budynek podlega zwolnieniu z opodatkowania, wypełnić ZIN-2. Konieczna będzie znajomość danych takich jak nr księgi wieczystej, nr obrębu, nr działki oraz powierzchnia w m2.
Załącznik ZIN-3 składasz tylko wtedy, gdy nieruchomość stanowi własność więcej niż jednej osoby. Należy w nim wskazać dane współwłaściciela.