Zostało mało czasu!
0
0
dni
0
0
godzin
0
0
minut
0
0
sekund
Daj bliskim chwilę,
którą zapamiętają
Kup prezent
Zamknij

Z przymrużonym okiem kapitana Klepczyńskiego - Wiadukty

Witold Wilanowski Witold Wilanowski 05:52, 06.12.2023 Aktualizacja: 10:19, 26.10.2025
Skomentuj

Z przymrużonym okiem kapitana Klepczyńskiego - Wiadukty. To kolejny z cyklu artykułów autorstwa pracującego emeryta wojskowego zamieszkałego w Mławie - jak nam się przedstawił kpt. rez. Karol Klepczyński. Postanowił podzielić się swoimi opiniami na różne tematy. Tym razem napisał o mławskich wiaduktach. Zachęcamy do lektury i nadsyłania tekstów. Redakcja zastrzega sobie prawo publikacji wybranych materiałów. 

 

Przez Mławę nie przepływa rzeka (pomijając Seracz) i miasto nie posiada żadnej istotnej (w nazewnictwie pseudowojskowym) przeszkody wodnej o wilgotności stu procent. Istnieją natomiast tory kolejowe. Dzielą one miejscowość na dwie nierówne części. Po stronie "mniejszościowej" znajduje się osiedle Wólka, a po stronie wschodniej rozpościera się główna część wraz z ratuszem i kościołami oraz większością wyborców włodarzy miasta.Wymieniona przeszkoda była niegdyś przekraczana przez ludzi i pojazdy w najprostszy możliwy sposób za pomocą strzeżonych przejazdów kolejowych zabezpieczonych szlabanami. Świat i technika idzie jednak do przodu. Pojawiła się kolej kojarzona w Polsce z Pendolino, która pędzi tak szybko, że nawet nie zatrzymuje się w Mławie. Inaczej ujmując, można powiedzieć, że rozwój technologiczny nas przeskoczył lub dociera do nas, ale jest bardzo ulotny.Pędzące przez miasto pociągi mogłyby stanowić zagrożenie komunikacyjne, więc w trosce o małomiasteczkowych mieszkańców (przecież nie o pasażerów Pendolino) postanowiono rozwiązać sprawę bezkolizyjnie i wybudować trzy wiadukty: Szreński, Rypiński i Warmiński. Dzięki twórczej ręce projektanta powstały piękne konstrukcje architektoniczne na wysokim poziomie przejazdu. Powstałe zawiłości drogi dodatkowo przysłużyły się bezpieczeństwu w mieście, wymuszając zmniejszenie prędkości poruszania się w terenie zabudowanym.Niektórzy z mieszkańców niesłusznie oskarżają twórców o pominięcie w projekcie pieszych. A przecież to nie dla kierowców a właśnie dla nich powstały wiadukty z tak długimi tarasami spacerowymi, z których można delektować się widokiem panoramy miasta i świeżym powietrzem. Inne możliwości przekroczenia torów to windy czy przejście podziemne, ale one prawdopodobnie powstały z myślą o pasażerach starających się dotrzeć do peronów dworcowych, z których odjadą... jakimś pociągiem.

Nie można ukrywać, że problem z wiaduktami istnieje w czasie zimy.Nieprzewidywalność pogody, a zwłaszcza marznących opadów uniemożliwia prawidłowe zamknięcie przejazdów i otwarcie w ich miejscu torów zjazdowych dla miłośników sportów zimowych. Wycofywanie dużych pojazdów z krętych wzniesień bywa trudne i niebezpieczne zwłaszcza gdy odbywa się nierzadko samoczynnie, bez ludzkiej kontroli. W tym temacie władze miasta zaczynają już coś robić z myślą o mieszkańcach. W tym roku pierwszy raz otworzono w Mławie lodowisko.Jako żołnierz nie omieszkałem spojrzeć na przeszkodę komunikacyjną i wiadukty w aspekcie ewentualnego konfliktu zbrojnego. Zniszczenie nitki drogowej nawet wyjątkowo długiej jak most krymski stanowi dla artylerii pewien problem. Nasze wiadukty zapewne w tego powodu są troszkę pokręcone aby ułatwić trafienie własnym wojskom w cel. Umożliwi to natychmiastowe zlikwidowanie przejazdów i opóźnienie lub uniemożliwienie dalszego marszu wrogowi. Ludność cywilna ze wschodniej strony miasta bezpiecznie i niezauważalnie ewakuuje się w międzyczasie przez przejazd drogą krajową nr 7 w kierunku Wiśniewa lub drogami ewakuacyjnymi w Mławce i Otoczni. Droga S7 jako krajowy ciąg komunikacyjny może być w tym czasie zabezpieczona przez armię dla swoich potrzeb szybkiego przemieszczania się, więc jako małomiasteczkowy nie brałbym jej pod uwagę zbyt napastliwe w planach ewakuacyjnych.Autor: kpt. rez. Karol Klepczyński

Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Pomocnik BobraPomocnik Bobra

0 0

Karol serdecznie Cię pozdrawiam. Zaczepisty gość. Miałem okazję z nim współpracować w cywilu. Zdrówka Karol oraz najbliższym.

12:04, 05.12.2023
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

czytelniczkaczytelniczka

0 0

Przepraszam, ale poprawna językowo forma to chyba "z przymróżeniem oka" a nie z przymróżonym okiem, chyba że przestawi się kolejność i tytuł by brzmiał np. Kapitan Klepczyński przymrózonym okiem patrzy na wiadukty.

Ciekawy styl pisania. Taki "wojskowy" ;) nawet mi się podoba.

10:00, 08.12.2023
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%