Mławska policja prowadzi zaostrzone kontrole pojazdów z modyfikowanymi układami wydechowymi, które generują uciążliwy hałas. Kierowcy, którzy nie przestrzegają norm emisji dźwięku, muszą liczyć się z wysokimi mandatami oraz utratą dowodów rejestracyjnych, co wiąże się z koniecznością kosztownych napraw i dodatkowych badań technicznych.
Mieszkańcy Mławy i okolic mogą się spodziewać wzmożonych działań kontrolne dotyczących pojazdów z nieprzepisowo tuningowanymi układami wydechowymi. Problem nadmiernego hałasu emitowanego przez takie samochody jest regularnie zgłaszany przez społeczność lokalną. Mławska jednostka drogówki dysponuje specjalistycznym sprzętem do pomiaru poziomu dźwięku, co umożliwia skuteczną walkę z kierowcami naruszającymi obowiązujące normy akustyczne. Kontrolowani entuzjaści głośnych wydechów ponieśli konsekwencje w postaci utraty dokumentów pojazdów oraz otrzymali dotkliwe kary finansowe.
Wieczorne patrole z sonometrem
Kontrole, realizowane przez policjantów Wydziału Ruchu Drogowego, w tym przez mławską grupę SPEED, odbywają się głównie w godzinach wieczornych i nocnych, co ma swoje uzasadnienie. To właśnie wtedy mieszkańcy najczęściej skarżą się na uciążliwe „ryki” pojazdów, zakłócające ciszę nocną zarówno na obszarze miasta, jak i całego powiatu. Patrole, wykorzystując precyzyjny sonometr, eliminują z ruchu pojazdy, które przekraczają dopuszczalne natężenie hałasu. Kierowcy takich aut są karani grzywnami w wysokości co najmniej 500 złotych. Dodatkowo czeka ich obowiązkowa wizyta u mechanika oraz w stacji diagnostycznej, w celu przywrócenia układu wydechowego do stanu zgodnego z przepisami i odzyskania zatrzymanego dowodu rejestracyjnego.
Rekordowe wyniki i konsekwencje
Wśród ostatnich działań kontrolnych odnotowano przypadek pojazdu o rekordowo wysokim poziomie hałasu, który wyniósł ponad 123 dB na urządzeniu pomiarowym. Mowa tu o zatrzymanym w Rzęgnowie samochodzie marki BMW. Dwudziestoczteroletni kierowca, mieszkaniec powiatu mławskiego, został ukarany mandatem i stracił dowód rejestracyjny swojego pojazdu. Kolejne punkty kontroli obejmowały ulice Stary Rynek i Mariacką w Mławie. Młodzi kierowcy Mercedesa i Volkswagena Golfa również otrzymali mandaty. Odzyskają dokumenty swoich pojazdów po pomyślnym przejściu badań technicznych w autoryzowanej stacji diagnostycznej.
Maksymalne natężenie hałasu nie może być większe niż:
93 dB w samochodach benzynowych;
96 dB w samochodach z silnikiem diesla;
94 dB w motocyklach z silnikiem mniejszym niż 125 cm3;
96 dB w motocyklach z silnikiem większym niż 125 cm3.
- Kierowcy, niestosującemu się do obowiązujących norm głośności pojazdu, grozi mandat karny lub wniosek o ukaranie do sądu. Ponadto policjanci zatrzymają dowód rejestracyjny pojazdu, co oznacza konieczność usunięcia modyfikacji lub usterek i wizytę na badaniu w stacji kontroli pojazdów. Kontrole z użyciem sonometru prowadzone są w trakcie codziennych służb patroli ruchu drogowego — informuje asp.szt. Anna Pawłowska z KPP w Mławie.

0 1
Polecam służbom mundurowym zapoznać się z poniższym:
"dB (decybel) to jednostka logarytmiczna służąca do opisu stosunku dwóch wielkości, zwykle mocy lub amplitudy sygnału. dBc to również jednostka logarytmiczna, ale odnosi się do mocy sygnału w odniesieniu do mocy nośnej (carrier). Innymi słowy, dBc informuje, o ile decybeli dany sygnał jest silniejszy lub słabszy od nośnej. "
Jednocześnie informacja że cos jest w dB nie znaczy że jest w dBc