Prężnie rozwijająca się branża SSC/BPO przyciąga kandydatów atrakcyjnymi ofertami pracy, wysokimi zarobkami oraz interesującymi benefitami. Co oznaczają pojęcia SSC/BPO, czym się od siebie różnią i jakie stanowiska w tych sektorach się tworzą?
Sektor SSC/BPO – czym się zajmuje?
W modelu pracy zwanym Business Process Outsourcing (BPO) firma zleca określone zadania podmiotom zewnętrznym. Zadania te są niezbędne do funkcjonowania firmy, ale nie stanowią kluczowego celu jej działalności. Mowa tu o usługach telemarketingowych, informatycznych, HR czy np. księgowości. Na sektor BPO składają się więc centra outsourcingowe tworzone przez inne firmy. Z kolei SSC (Shared Services Centers) to centra usług współdzielonych. Tworzą je komórki organizacyjne wydzielone z macierzystej firmy i realizujące dla niej konkretne usługi na terenie innego kraju. Tutaj również możemy mieć do czynienia z księgowością, zarządzaniem zasobami ludzkimi, IT, telemarketingiem, czy finansami. Model pracy oparty na SSC/BPO pomaga usprawnić działanie firmy oraz wprowadzić oszczędności.
BPO/SSC – co oferuje ten sektor?
Sektor SSC/BPO przeżywa obecnie bardzo intensywny rozwój, również w Polsce, a zapotrzebowanie na pracowników, posiadających odpowiednie kompetencje w wymienionych wyżej dziedzinach, przewyższa podaż. Dla kandydatów specjalizujących się w IT, finansach, księgowości, czy HR, oznacza to wiele nowych i ciekawych możliwości rozwoju. Co istotne, praca w sektorze SSC/BPO wymaga znajomości co najmniej jednego języka obcego, a znajomość kilku jest promowana jeszcze bardziej. Najczęściej poszukuje się osób ze znajomością języka angielskiego, niemieckiego i francuskiego. Wymagany poziom to najczęściej B2 lub C1. W tej branży często poszukuje się także osób znających mniej popularne języki, np. skandynawskie, arabski czy japoński.
SSC/BPO – jakie stanowiska w tym sektorze?
W sektorze SSC/BPO najczęściej poszukuje się specjalistów z różnych dziedzin IT, ale nie tylko. Rozchwytywani są także eksperci znający się na finansach, zwłaszcza ci z dużym doświadczeniem oraz księgowi, specjaliści ds. rachunkowości czy doradcy klienta. Na pracę w tym sektorze mogą liczyć specjaliści z branży HR oraz telekomunikacyjnej. Sektor SSC/BPO to dobre miejsce na rozwój dla osób zajmujących się obsługą floty samochodowej, zarządzaniem łańcuchem dostaw, procesami marketingowymi czy telefoniczną obsługą klienta.
Co oferują pracodawcy w sektorze SSC/BPO?
Jak w każdej branży, im wyższe kompetencje pracownika, tym większe zarobki, na które może on liczyć. W sektorze SSC/BPO (https://hrk.pl/pl/sccbpo) dodatkowo premiowana jest znajomość wielu języków obcych. Pracodawcy robią wiele, by przyciągnąć najlepszych specjalistów, więc lista benefitów jest w tym przypadku długa i znacznie wychodzi poza standardowe „owocowe czwartki”. Do najpopularniejszych benefitów należy prywatna opieka zdrowotna i karty sportowe. Pracownicy w tej branży cenią sobie możliwość pracy zdalnej, dofinansowania kursów językowych, certyfikatów czy studiów.